Vandaag is er gelukkig weer stroom, dus er goed gebruik van maken.
Nog nooit zo hard gewerkt op koninginnedag, maar Tanjo is helemaal in het oranje.


26-04-2010
Maandag ochtend, piep piep, piep piep. De Wekkkkkkker!!!!!!!
Eerste dag aan het werk. Begonnen met het opzoeken van de problemen, pc's die waren ''opgeblazen'' door de stroompieken. laptops met windows instalaties die vol zaten met virussen. En pc's waarvan de ubuntu of windows gewoon niet meer opstarten. Daarna snel begonnen met de nieuwe notebooks uit te pakken en netjes te plaatsen.
-----------------------------------
Het is nu 12:30 (29-04) en we horen net dat het eten klaar is. Ik schrijf zo weer verder!
tot zo
-----------------------------------
Om 2:15 PM viel de stroom hier weg en was het dus niet meer mogelijk te internetten.
De stroom was vanochtend om 8:50 AM lokale tijd pas weer terug. Hier dus alsnog de rest van het bericht.
-----------------------------------
Ja daar ben ik weer, lekker gegeten; voorgerecht waren garnalen, aubergine en wortel. Hoofdgerecht was gebakken aardappeltjes en vis, vraag met niet welke, het smaakte in ieder geval goed. Als toetje bananentaart. Ik heb voor de komende 5 uur genoeg op.
Maar weer verder, waar was ik gebleven... Oja, maandag. Notebooks uitgepakt en maar is gaan kijken hoe het staat met het netwerk. Tot onze verrassing hing er al een mooie router. Hierdoor werd heel het ipplan omgegooit. Voor de geintreseerden (eerder omdat ik zo altijd een back up heb)
IP plan
Livebox ip range
IP: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1
IP RANGE: 192.168.1.10
192.168.1.50
Sitecom ip range
IP: 192.168.2.1
IP RANGE: 192.168.2.10
192.168.2.50
DEFAULT GATEWAY: 192.168.1.1
Conceptronic ip range
IP: 192.168.3.1
IP RANGE: 192.168.3.10
192.168.3.50
DEFAULT GATEWAY: 192.168.1.1
Het was al weer 4 uur, tijd om naar het kampement te gaan.
27-04-2010 (Dinsdag)
Ok het is 7:30 AM tijd om op te staan. Even snel wassen en eten, op naar de school.
Vandaag stond op de planning om het netwerk in orde te krijgen. Sochtends kabels getrokken. Wassa geleerd netwerkkabels te maken. En de routers gereset en weer ingesteld volgens het IP Plan. Het internet werkte gelijk. Om half 1 gingen we eten en lieten alles even rusten. Bij terugkomst was er, met grote verbazing geen internet meer! Switch controleren, 2 routers controleren; deze gaven aan dat de routers geen IP kregen van de livebox. De oorzaak was onvindbaar. We lieten dit dus maar even rusten en gingen verder met de pc's en laptops. Om half 4 viel het stroom uit waardoor verder werken op de pc's niet meer mogelijk was. We besloten het deze dag voor gezien te houden en naar het kampement te gaan.
28-04-2010 (woensdag)
Planning van vandaag
Nog te doen:
Printers aansluiten op netwerk
Eenvoudig gasten kunnen laten internetten.
Amy leren ubuntu te instaleren en te gebruiken.
Opslaan via internet.
Windows activeren.
Laatste pc's voorzien van ubuntu
Programma(s) instaleren voor afspelen films.
Netwerk afmaken.
Aangekomen op de school bleek er geen stroom te zijn. Na ongeveer 2 uur wachten (duurt opeens een eeuwigheid) Konden we weer aan het werk. Het netwerk weer helemaal ingesteld. Dit keer werkte het weer goed. Benodigde taal updates en programma's geïnstalleerd. duurde ontzettend lang, ging met 15 KBytes per seconde. Tijd voor het middag eten. Je raad het al, toen we terug kwamen was er weer geen internet. Weer heel het gebouw door. Dit keer kwamen we achter het probleem, De stekkers van de pc's in het cyber cafe waren er uit, hierbij zat ook de stekker van de Livebox. Problem solved!!!! Sindsdien doet het internet het perfect. Wassa heeft een kastje gemaakt om de nieuwe router in op te hangen, oude printers en pc's weggedaan en vervangen. Het begint steeds meer op het gewenste resultaat te lijken.
Ok wat nu nog gedaan moet worden:
Printers aansluiten op netwerk
Eenvoudig gasten kunnen laten internetten.
leraren leren windows en ubuntu te instaleren en te gebruiken.
Opslaan via internet.
Windows activeren.
Nou dat was het alweer. Vandaag??? Nee dat krijgen jullie later wel te horen. Ben ondertussen al bijna 2 uur bezig met me verhaal. Trouwens de stroom valt net uit ( 2 Minuten geleden, 2:15 PM lokale tijd, in Nederland dus 4:15 PM) Ik kan deze update nu niet posten. Hopelijk zo nog en anders morgen (30-04-2010)
De Groeten

